Asystenci dydaktyczni
Studenci, których charakter niepełnosprawności może powodować trudności w wywiązywaniu się z obowiązków akademickich mogą wnioskować o przydzielenie asystenta.
Do zadań asystenta dydaktycznego należy wsparcie studenta w czynnościach związanych z kształceniem na Uczelni, polegająca w szczególności na:
- sporządzaniu notatek na zajęciach,
- przygotowywaniu materiałów dydaktycznych w alternatywnej formie,
- pomocy w sprawach organizacyjnych związanych z tokiem studiów;
- pomocy w przemieszczaniu się po budynkach Uczelni lub pomiędzy nimi itp.
Zakres i formy wsparcia przez asystenta jest za każdym razem indywidualnie ustalany ze studentem. Pomoc asystenta jest bezpłatna.
Wniosek_o_przydzielenie_asystenta (DOC, 21KB)
Regulamin korzystania ze wsparcia asystenta dydaktycznego
§1
Regulamin określa warunki korzystania z usług Asystenta dydaktycznego świadczonych studentom i doktorantom ze szczególnymi potrzebami przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, zwany dalej „Uczelnią”
§2
- Do bezpłatnego korzystania z usług asystenta dydaktycznego zapewnianych przez Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu uprawnieni są studenci i doktoranci, których szczególne potrzeby uniemożliwiają im lub znacznie utrudniają samodzielnie wykonanie czynności związanych z procesem dydaktycznym wynikającym z programu studiów.
- Osoby ze szczególnymi potrzebami korzysta z pomocy asystenta dydaktycznego w celu wyrównania szans na Uczelni.
§3
Wsparcie asystenta dydaktycznego może dotyczyć następujących czynności:
- pomoc w przemieszczaniu się po budynku lub kampusie;
- pomoc w notowaniu na zajęciach;
- pomoc w korzystaniu z biblioteki;
- zapoznaniu studenta z organizacją przestrzenną miejsc, w których odbywają się zajęcia;
- adaptacja materiałów dydaktycznych np. do formy cyfrowej;
- pomoc w sprawach organizacyjnych związanych z tokiem studiów;
- innych zadań, które są indywidualnie dobrane do potrzeb studenta.
§4
Asystent dydaktyczny nie świadczy pomocy:
- w czynnościach, które student/doktorant może samodzielnie wykonać;
- w sporządzeniu notatek podczas nieobecności studenta/doktoranta na zajęciach*;
- w czynnościach, które nie wynikają z programu studiów;
- w czynnościach samoobsługowych.
*W wyjątkowych sytuacjach Z-ca Dyrektora UOWiRO może podjąć decyzję o przydzieleniu asystenta dydaktycznego podczas nieobecności studenta na zajęciach. Każdy taki przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.
§5
- Wsparcie, o którym mowa w §3 może być udzielone wyłącznie na podstawie umotywowanego wniosku studenta/doktoranta, którego wzór stanowi załącznik nr 1.
- Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 student/doktorant zobowiązany jest załączyć (do wglądu) oryginał orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub inne dokumenty świadczące o konieczności zapewnienia wsparcia.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 1 należy złożyć w siedzibie Zespołu Wsparcia Osób ze Szczególnymi Potrzebami na początku każdego roku akademickiego do dnia 15 października.
- Osoby, które nie złożyły wniosku, o którym mowa w ust. 1 w terminie określonym w ust. 3 mogą wystąpić z takim wnioskiem również w trakcie roku akademickiego. Pozytywne rozpatrzenia wniosku będzie w takim przypadku uzależnione od dostępności asystentów dydaktycznych.
- W przypadku konieczności obecności asystenta dydaktycznego na zajęciach, student/doktorant zobowiązany jest dostarczyć dodatkowo:
- aktualny plan zajęć;
- zgodę dziekana na obecność osób trzecich na zajęciach.
- Wsparcie asystenta dydaktycznego przyznawane jest na wnioskowany przez studenta/doktoranta okres, jednak nie dłużej niż do końca danego roku akademickiego.
- Decyzję w sprawie udzielenia wsparcia podejmuje Z-ca Dyrektora UOWiRO w terminie 5 dni od złożenia wniosku przez studenta/doktoranta.
- Z-ca Dyrektora UOWiRO może przychylić się do wniosku w całości lub w części, bądź odmówić wsparcia.
- W przypadku naruszenia postanowień niniejszego regulaminu Z-ca Dyrektora UOWiRO może czasowo zawiesić lub odmówić udzielania wsparcia studentowi/doktorantowi.
- Decyzja dotycząca przyznania, odmowy lub zawieszenia wsparcia przekazywana jest studentowi/doktorantowi na uniwersytecki adres e-mail.
- Czas pracy przydzielonego asystenta dydaktycznego uzależniony jest od możliwości udzielenia takiego wsparcia wszystkim wnioskującym studentom/doktorantom Uczelni.
- Od decyzji w sprawie przydzielenia, odmowy lub zawieszenia wsparcia studentowi/doktorantowi przysługuje odwołanie do Prorektora ds. Studenckich.
§6
- Student/doktorant ma obowiązek poinformowania asystenta dydaktycznego z odpowiednim wyprzedzeniem o wszelkich zmianach w planie zajęć, odwołaniu planowych zajęć, przeniesienia zajęć do innej sali/budynku itp., aby zapewnić asystentowi dydaktycznemu możliwość udzielenia wsparcia.
- W przypadku, gdy student/doktorant z jakiegokolwiek powodu nie może pojawić się w uzgodnionym z asystentem miejscu lub terminie, ma on obowiązek poinformowania o tym fakcie asystenta minimum 1 dzień wcześniej.
- Niedopełnienie przez studenta/doktoranta obowiązków określonych w ust. 1 i 2 może skutkować czasowym zawieszeniem lub odmową udzielenia wsparcia.
- Student/doktorant, który w ramach udzielanego wsparcia otrzymuje materiały przygotowane przez asystenta dydaktycznego (notatki, adaptacje do formy cyfrowej itp.) zobowiązany jest do korzystania z nich wyłącznie na własne potrzeby. Niedopuszczalne jest przekazywanie ww. materiałów osobom trzecim.
§7
- Student/doktorant we wniosku może podać dane osoby, która będzie pełniła funkcje asystenta dydaktycznego. W przypadku braku takich danych, asystent dydaktyczny zostanie przydzielony przez Zespół ds. Studentów Niepełnosprawnych.
- Asystentem dydaktycznym może zostać osoba, która jest:
- studentem UMK,
- doktorantem UMK,
- pracownikiem UMK.
§8
Student/doktorant traci prawo do wsparcia asystenta dydaktycznego w przypadku:
- utraty statusu studenta/doktoranta z powodu skreślenia, ukończenia lub rezygnacji ze studiów,
- rezygnacji z oferowanego wsparcia,
- rozpoczęcia długoterminowego urlopu udzielonego na podstawie regulaminu studiów,
- rażącego naruszenia postanowień niniejszego regulaminu.